SHABAB GENAN

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
SHABAB GENAN

منتديات شباب جنان .............. معا نحو الجنان .

2 مشترك

الاخوان انا معاهم .... انا مش معاهم .

ESRAA
    ESRAA
    Admin

الاخوان انا معاهم .... انا مش معاهم . Empty الاخوان انا معاهم .... انا مش معاهم .

مُساهمة  ESRAA الإثنين يونيو 21, 2010 6:43 pm

نائير : أنا والله زهقت من الإخوان كل يوم مشكلة في الكلية

نئير : أي صاحب حق حتلاقي معاه مشكلة

نائير : أزاي يعني

نئير : قريش لما جاء الرسول صلي الله عليه وسلم برسالة الإسلام قريش كانت بتقول أن رسالته تفرق بين المرء وزوجه والابن وأمه ما ذلك دخل الناس في الإسلام تقوم قريش بحصار المسلمين في شعب بني طلب وتمنع البيع والزواج منهم شفت إزي كانت فيه مشكلة طول ما أنت صاحب رسالة لازم حتلاقي حرب و اضطهاد ضدك

نائير : بس مشكلة الإخوان إنهم بيتكلموا في السياسية يعني ليه ما يتفرغوا لدعوة فقط

نئير : الإسلام جاء بشريعة في الاقتصاد بتحريم الربا .. الإسلام وضع قواعد تنظم المواريث .. الإسلام وضع نظام لمعاملة الأسرى في الحرب .. الإسلام وضع عقوبات جنائية لجرائم معينة .. الإسلام وضع قواعد لمعاملة غير المسلم .. الخلاصة أن النبي لما هاجر إلي المدينة لم يجلس في المسجد وحوله الصحابة بل قام بتوجيه الجيوش ومراسلة الملوك فالإخوان عايزين شرع ربنا يطبق

نائير : طيب تعرف تقول لي مين بيجب الإخوان الفلوس؟

نئير : حاجة بسيطة من جيوب الإخوان يعني لواحد من الإخوان طلع في الشهر 10 جنية حتلاقي في أخر الفلوس ديه يعني مدام إنك من الإخوان لازم يكون لك إشتراك مالي

نائير : بس الإخوان كل همهم الوصول إلي كرسي الحكم

نئير : مفيش واحد عاقل يسعي أن يمسك مركب بتغرق .. مصر دلوقتي بتغرق الإخوان همهم إصلاح وإنقاذ مصر والإخوان شايفين إن الإنقاذ من خلال رجوع الحكام والمحكومين إلي المرجعية الإسلامية .. وكمان من حقي أن أحلم بمصر دولة إسلامية فيها العدل والمساواة دولة قوية .. خسارة مصر بلد الأزهر يكون حالها كده

نائير : بس الإخوان كده هيعملوا فتنة طائفية

نئير : يعني دلوقتي مفيش فتنة طائفية دة كل يومين نسمع عن اشتباك بين مسلمين والأقباط الحل في تطبيق العدالة ومفيش أعدل من شريعة الإسلام وأرجع إلي موقف سيدنا عمر بن الخطاب مع القبطي المصري اللي انضرب من ابن والي مصر سيدنا عمرو بن العاص راح القبطي لسيدنا عمر ليأمر سيدنا بحضور ابن الوالي أمر القبطي بضرب ابن الوالي كما ضربه في مصر وقال سيدنا عمر بن الخطاب لسيدنا عمروبن العاص " كيف استعبدتم الناس وقد ولدتهم أمهاتهم أحرار "

نائير : بس بعض وسائل الإعلام بتحاول تظهر صورة الإخوان وحشة

نئير : اعرف صورة الإخوان منهم مش من غيرهم يعني لو كنت مش مسلم وعايز تعرف الإسلام من وسائل الإعلام في الغرب حتلاقي إن الإسلام دين إرهاب وعنف ولكن لو عرفت الإسلام من أهله هتعرف أنه دين سلام وتسامح
    ayaabdo

الاخوان انا معاهم .... انا مش معاهم . Empty رد: الاخوان انا معاهم .... انا مش معاهم .

مُساهمة  ayaabdo الأربعاء يونيو 23, 2010 5:02 am

طبعا يا اسراء المسلمون كلهم اخوة
    وطبعا انا احترم رأيك بس انا بقول ان الاخوان عبارة عن دعاة للخير يأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر
    وبالنسبة للسياسة فالسياسة جزء لا يتجزء من الدين
    لان لو الاسلام اللى ساد وحكم حياتنا كلها حتتغير صدقينى ودة اللى عوزاة جماعة الاخوان تغير حياتنا واؤكد انها حتبقى للاحسن فى ظل الاسلام وشريعة الله
    ESRAA
    ESRAA
    Admin

الاخوان انا معاهم .... انا مش معاهم . Empty رد: الاخوان انا معاهم .... انا مش معاهم .

مُساهمة  ESRAA الأربعاء يونيو 23, 2010 11:33 am

بالظبط كده يا اية احنا كده ما اختلفناش فى الرأى
    انتى بس اللى فهمتى الموضوع غلط الموضوع عبارة عن سؤال لواحد مايعرفش حاجة عن الاخوان و اجابة بتوضح الصح و انا طبعا مع الاجابة و كلامك صح الصح

الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء مايو 08, 2024 2:29 pm